لاپاروسکوپی پیشرفته

?لاپاروسکوپی چیست؟

?لاپاروسکوپی یک روش تشخیصی و درمانی جراحی است که برای معاینه و جراحی اندام های داخل شکم استفاده می شود. این یک روش کم خطر است که فقط نیاز به برش های کوچک دارد.

?لاپاروسکوپی از ابزاری به نام لاپاروسکوپ برای بررسی اندام های شکمی استفاده می کند. لاپاروسکوپ یک لوله بلند و نازک است که دارای نور زیاد و دوربین با وضوح بالا در قسمت جلویی است. ابزار از طریق برش در دیواره شکم وارد می شود و در طول حرکت، دوربین تصاویر را به یک مانیتور ویدئویی می فرستد.

?لاپاروسکوپی به پزشک شما اجازه می دهد داخل بدن شما را در زمان واقعی و بدون جراحی باز ببیند. پزشک شما همچنین می تواند در طی این روش جراحی های مختلفی را در داخل شکم شما انجام دهد.

?چرا لاپاروسکوپی انجام می شود؟

?لاپاروسکوپی در واقع یکی از جدیدترین تکنیک های جراحی در طی سالهای اخیر هست که در واقع بدون برش بزرگ روی شکم، پزشک جراح به وسیله دوربین و ابزارهای مخصوص وارد شکم می شود، علت مشکلات بیمار رو بررسی می کند و جراحی را در همان زمان انجام می دهد.

?در این روش پزشک داخل شکم را به کمک یک لوله دوربین دار مشاهده می‌کند. این لوله از طریق ایجاد سه الی پنج سوراخ بسیار کوچک با اندازه های نیم الی یک سانتی متری در ناحیه شکمی و ناف تحت بیهوشی عمومی وارد می‌شود.
?روش لاپاراسکوپی در درمان بیماری های آندومتریوز، چسبندگی‌های لگنی، فیبروم‌ها، کیست تخمدان، حاملگی خارج رحمی و حتی هیسترکتومی امروزه بسیار کاربرد دارد.

?عوارض لاپاراسکوپی چیست؟

?شایع ترین عوارض مرتبط با لاپاروسکوپی:
?تب
?درد شکم
?عفونت
?حال عمومی بد
?تورم شکم
?عدم توانایی در دفع مدفوع
?ضربان قلب بالا
?تنفس تند تند

?خطر کمی از آسیب به اندام هایی که در طی لاپاراسکوپی مورد بررسی قرار می گیرند وجود دارد. در صورت سوراخ شدن اندام ممکن است خون و مایعات دیگر به بدن شما نشت کنند. در این حالت، برای بررسی آسیب احتمالی حتما باید با پزشک در ارتباط باشید تا در صورت لزوم کارهای لازم برای شما انجام شود.

?خطرات کمتر متداول شامل موارد زیر است:

?عوارض ناشی از بیهوشی عمومی، التهاب در محل ورود ابزار لاپاروسکوپی، ایجاد لخته خون در عروق، که می تواند به لگن، پاها یا ریه های شما سفر کند.

?درصورت انجام جراحی های قبلی بر روی شکم و ایجاد چسبندگی هایی که در شکم وجود دارد، انجام تمام جراحی های اضافه من جمله؛ لاپاروسکوپی سخت تر و همراه با خطرات بالاتری خواهد بود.

?چگونه می توانم برای لاپاروسکوپی آماده شوم؟

شما باید به پزشک خود در مورد هر نوع نسخه یا داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید صحبت کنید. پزشک به شما می گوید که چگونه باید از آنها قبل و بعد از عمل استفاده شود.

?پزشک شما دوز داروهایی را که می تواند بر نتیجه لاپاروسکوپی تأثیر بگذارد، تغییر می دهد. این داروها شامل موارد زیر است:

?داروهای ضد انعقادی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خون (NSAIDs) از جمله آسپیرین (بافرین) یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB) سایر داروهایی که بر لخته شدن خون یا مکمل های غذایی ویتامین K تأثیر می گذارند.

?اگر باردار هستید یا باید فکر کنید ممکن است باردار باشید، باید به پزشک خود بگویید. این امر خطر آسیب دیدن کودک در حال رشد شما را کاهش می دهد.

?قبل از لاپاراسکوپی، پزشک آزمایشات لازم که شامل آزمایش خون، ادرار، تجزیه و تحلیل خون (EKG یا ECG) و اشعه X قفسه سینه را سفارش دهد. پزشک ممکن است آزمایشات تصویربرداری خاصی را انجام دهد، از جمله سونوگرافی، سی تی اسکن یا اسکن MRI.

?این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا ناهنجاری مورد بررسی در طول لاپاروسکوپی را بهتر درک کند و یک راهنمای تصویری بسیار خوبی از اعضای داخل شکم شماست.

?حتما لازم است حداقل هشت ساعت قبل از لاپاراسکوپی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. لاپاروسکوپی با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود. این بدان معنی است که شما در طی روش خواهید خوابید و هیچ دردی نخواهید داشت.

?لاپاروسکوپی چگونه انجام میشود؟

?در طی لاپاراسکوپی، جراح برشی زیر شکم شما انجام می دهد و سپس یک لوله کوچک به نام یک کانول قرار می دهد. کانول برای باد کردن شکم شما با گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این گاز به پزشک شما اجازه می دهد تا با وضوح بیشتری اندام های شکمی شما را ببیند.

?پس از تورم شکم، جراح لاپاروسکوپ را از طریق برش وارد می کند. دوربين متصل به لاپاروسكوپ، تصاوير را بر روي يك صفحه نمايش مي دهد و باعث مي شود اندام شما در زمان واقعي مشاهده شود.

?تعداد و اندازه بریدگی بستگی به نوع جراحی شما متفاوت است. معمولاً از یک تا چهار برش که طول هر کدام بین 1 تا 2 سانتی متر است. این برش ها اجازه می دهند تا ابزارهای مخصوص لاپاروسکوپی وارد شوند. به عنوان مثال، جراح شما ممکن است برای انجام بیوپسی از ابزار جراحی دیگری استفاده کند. در حین انجام بیوپسی، آنها نمونه کوچکی از بافت را از اندام می گیرند تا مورد آزمایش قرار دهند.

?پس از انجام عمل، ابزارها برداشته می شوند. سپس برش های شما با بخیه و نوار جراحی بسته می شوند.

?بهبودی پس از لاپاروسکوپی چه مدت طول می کشد؟

?زمان بهبود شما متفاوت خواهد بود. بستگی دارد به:

●وضعیت جسمی کلی شما

●واکنش بدن شما به عمل جراحی

?در روزهای بعد از جراحی لاپاروسکوپی، در مناطقی که برش ایجاد شده است، ممکن است احساس درد متوسط ​​داشته باشید. هرگونه درد یا ناراحتی باید طی چند روز بهبود یابد. پزشک ممکن است برای تسکین درد، دارو تجویز کند.

پس از جراحی ممکن است تورم مختصری در شکم شما وجود داشته باشد که معمولا این درد نتیجه گاز دی اکسید کربن است که برای باد کردن شکم شما برای ایجاد فضای کاری برای ابزارهای جراحی استفاده می شود. گاز می تواند دیافراگم شما را تحریک کند، همچنین ممکن است باعث نفخ شود.

دیدگاهتان را بنویسید