⚛اختلالات ترومبوآمبولیک در دوران بارداری

?در بارداری به علت تغییراتی که در سیستم قلبی عروقی مادر ایجاد می‌شود، زمینه برای لخته شدن خون در رگها فراهم می‌شود.

?در اختلالات ترومبوآمبولیک ، لخته های خون (ترومبوز) در رگ های خونی تشکیل می شود و باعث انسداد عروق می‌شود.

?خطر ابتلا به اختلال ترومبوآمبولیک  حدود 3 تا 8 برابر پس از زایمان افزایش می یابد و تا 12 هفته پس از زایمان وجود دارد که البته بعد از 6 هفته از زایمان خطر کمتر می‌شود.
این خطر بدنبال زایمان سزارین بیشتر از زایمان طبیعی اتفاق می افتد.

?شیوع این حالت 1 در 1500 بارداری می باشد

?لخته های خون معمولاً در وریدهای سطحی پاها به صورت ترومبوفلبیت یا در رگهای عمیق پاها به صورت ترومبوز ورید عمقی ایجاد می شوند.

✳️ علائم:

✅تورم پا
✅درد
✅حساسیت، گرمی و قرمزی موضع

?تشخیص این علائم ممکن است دشوار باشد زیرا بارداری می تواند علائم مشابهی ایجاد کند.

?ترومبوز ورید عمقی نیز ممکن است در لگن ایجاد شود. در آنجا ممکن است علائمی ایجاد نکند.
?لخته می تواند از وریدهای عمیق پاها یا لگن به سمت ریه ها حرکت کند. در آنجا ممکن است لخته یک یا چند شریان ریه را مسدود کند که علائم ایجاد شده شامل افزایش تنفس، افزایش ضربان قلب و درد قفسه سینه و علائم سنکوپ میباشد. ( آمبولی ریوی)

❇️عوامل مستعد کننده ایجاد لخته و آمبولی عبارتند از :

?زمینه ژنتیکی
?چاقی
?سن بالای مادر
?بیش از 3 بار بارداری
?بستری شدن در بیمارستان و بی حرکتی مادر
?جراحی
?عفونت

?در دوران بارداری، اگر زنان علائمی مبنی بر لخته شدن خون داشته باشند بایستی با سونوگرافی داپلر تشخیص داده شود و مادر باردار حتما تحت درمان قرار گیرد.

?به زنانی که در دوران بارداری قبلی لخته خون داشته اند یا قبل از بارداری دچار اختلال ترومبوآمبولی شده اند، می توان در بارداری و به مدت 6 هفته پس از زایمان، دارو تجویز کرد تا از تشکیل لخته های خون جلوگیری کند.