سرطان تخمدان

?سرطان تخمدان نوعی سرطان است که از تخمدان شروع می شود.
?سرطان از زمانی شروع می شود که سلول در DNA خود دچار خطا (جهش) شود.

?جهش در DNA باعث می‌شود که سلول جدید با ژنتیک جدید و غیر طبیعی به سرعت رشد و تکثیر یابد و توده ای (تومور) از سلول های غیر طبیعی ایجاد نماید.

?سلولهای غیرطبیعی سرطانی با تغذیه سریع به زندگی خود ادامه می دهند و جای سلول‌های سالم را می‌گیرند. آنها می توانند به بافتهای مجاور حمله کرده و از تومور اولیه جدا شده و در سایر نقاط بدن پخش شوند (متاستاز کنند).

?سرطان تخمدان اغلب تا زمانی که در لگن و شکم پخش نشود، قابل شناسایی نیست و اکثرا علائم بیمار زمانی آغاز می‌شود که تومور بسیار پیشرفت کرده است که در این مرحله آخر، درمان سرطان تخمدان دشوارتر است. به همین دلیل به عنوان قاتل خاموش در نظر گرفته می‌شود.

?اگر سرطان تخمدان در مراحل اولیه شناسایی شود، که در آن بیماری محدود به تخمدان است، به احتمال زیاد با موفقیت درمان می شود.
?به طور کلی از جراحی و شیمی درمانی برای درمان سرطان تخمدان استفاده می شود.

?انواع سرطان تخمدان عبارتند از:

?تومورهای اپیتلیال، که از لایه نازک بافتی شروع می شود که قسمت بیرونی تخمدان ها را می پوشاند. شایعترین تومورهای تخمدان، تومورهای اپیتلیال هستند.

?تومورهای استرومائی که در بافت تخمدان حاوی سلولهای تولید کننده هورمون شروع می شوند. این تومورها معمولاً در مراحل زودتر از سایر تومورهای تخمدانی تشخیص داده می شوند.

?تومورهای سلول های ژرم، که در سلول های تولید کننده تخمک شروع می شوند. این سرطان های نادر تخمدان در زنان جوانتر اتفاق می افتد.

?علائم و نشانه های سرطان تخمدان:

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان تخمدان ممکن است علائم و نشانه‌های غیر اختصاصي مرتبط با تخمدان را داشته باشند.

?پریود های نامنظم در مراحل اولیه بیماری
?احساس سیری سریع هنگام غذا خوردن نفخ شکم و تورم در مراحل پیشرفته بیماری
?کاهش وزن
?ناراحتی و درد در ناحیه لگن
?تغییر در عادات روده ای مانند یبوست یا تکرر ادرار به دلیل وجود توده در لگن
?خونریزی واژینال در بانوان یائسه

?هنوز کاملا مشخص نیست که چه عواملی باعث سرطان تخمدان می شوند.

✳عواملی که می تواند خطر سرطان تخمدان را افزایش دهد:

✅سن
✅جهش های ژنی ارثی
✅سابقه خانوادگی سرطان تخمدان و سرطان سینه.
✅استفاده طولانی مدت و در دوزهای بزرگ داروهای هورمون استروژن
✅ شروع قاعدگی در سنین پایین یا یائسگی در سنین بالاتر ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.
✅نازایی و تعداد کم زایمان

?عوامل محافظت کننده از سرطان تخمدان :

✔بارداری و زایمان
✔قرص های جلوگیری از بارداری (استفاده بیش از 5 سال اثر محافظتی بالایی در جلوگیری از سرطان تخمدان دارد)