حاملگی خارج از رحم

۹

.
?حاملگی نابجا یا حاملگی خارج از رحم چیست؟

?همانطور که می دانیم، پس از لقاح تخمک و اسپرم و تولید زایگوت یا جنین اولیه، به دنبال حرکات مژکهای داخل لوله های رحمی که به سمت حفره رحم حرکت می کنند، این زایگوت به داخل حفره رحم هدایت شده و در جای مناسب خود قرار می گیرد.
?هر عاملی که باعث شود حرکت سلولهای اولیه جنینی(زایگوت) به سمت رحم صورت نگرفته و یا به آهستگی و کندی انجام شود می تواند منجر به بروز حاملگی خارج رحم یا EP شود.

?عوامل خطر ساز EP: سابقهEP(حاملگی نابجای قبلی)، اختلالات لوله های رحمی، چسبندگی لوله ها، چسبندگی های داخل حفره شکم، عفونت های لگن و لوله ها، اختلالات آناتومیک لوله ها، وجود IUD، حاملگی از طریق روش های کمک باروری مثل IUI یا IVF، زنان سیگاری.

?علائم حاملگی نابجا: تاخیر در قاعدگی(عقب افتادن پریود)+ خونریزی از واژن + درد در قسمت تحتانی شکم + تست مثبت بارداری.

?محل های بروز EP: شایع ترین محل لوله های رحمی هستند، ولی در تخمدان ها، داخل حفره شکم، داخل دهانه رحم، در کورنه یا محل interestitial (گوشه های بالای رحم و مجاور سوراخ های لوله) و یا حتی در محل سزارین قبلی هم می تواند اتفاق بیفتد.

?درمان: در مراحل اولیه که سایز توده EP کوچک بوده و تشخیص سریعتر انجام شود درمان دارویی قدم اول است.

?در مراحل پیشرفته و یا در شرایطی که مصرف دارو برای بیمار مضر باشد بایستی از روش‌های جراحی (لاپاروسکوپی) کمک گرفت که اگر آسیب لوله خیلی شدید باشد که به بافت لوله آسیب جدی رسیده باشد باید لوله کاملا برداشته شود و اگر آسیب شدید نبوده و بتوان لوله را حفظ کرد فقط بافت EP را خارج میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید